Jak vznikl ikonický název ‚Mercedes-Benz‘?
Název značky je zásadním a široce uznávaným aspektem jakéhokoli produktu a mnoho ikonických značek má za sebou fascinující příběhy. Nedávno virální klip na sociálních sítích objasnil, jak proslulá automobilová značka Mercedes-Benz získala své jméno.
Generální ředitel Mercedes-Benz Sten Ola Kallenius v rozhovoru s americkým právníkem a podnikatelem Davidem Rubensteinem vysvětlil, jak slavná značka přišla ke svému jménu. Řekl, že automobilka se původně jmenovala Daimler, když ji v roce 1886 založil Gottlieb Daimler. V té době byl hlavním inženýrem Daimleru Wilhelm Maybach.
O patnáct let později zadal rakouský průmyslník Emil Jellinek Daimler a Maybach návrh motoru pro závodní účely. Jellinek se chtěl zúčastnit závodu ve francouzském Nice a stát se vítězem závodu.
Daimler a Maybach skutečně splnili Jellinekovo přání; dali mu vozidlo se silným motorem. Jellinek ze závodu vyšel jako vítěz a kladl si jednu podmínku: vůz musel být pojmenován po jeho dceři „Mercedes“.
Podívejte se na video zde:
Mercedes-Benz CEO Ola Källenius shares how the name ‚Mercedes‘ came about. pic.twitter.com/h7xh29lYv3
— Historic Vids (@historyinmemes) June 12, 2024
Daimleru se tak jméno zalíbilo a rozhodl se pokřtít vůz jako „Mercedes“, i když si ponechal původní název své společnosti. Důvodem pro volbu takového jména byla podle Kalleniuse jeho obliba samotným Daimlerem a náhodou se stalo součástí celosvětově oblíbené značky Mercedes-Benz.
„Mercedes“ jako obchodní značka
Podle webových stránek Mercedes-Benz byl 23. června 1902 „Mercedes“ zaregistrován jako obchodní značka a 26. září byl právně chráněn.
V červnu 1903 získal Emil Jellinek povolení, aby se v budoucnu jmenoval Jellinek-Mercedes. „Je to pravděpodobně poprvé, co otec nosí jméno své dcery,“ poznamenal tehdy úspěšný podnikatel.
V roce 1907 byl Jellinek jmenován rakousko-uherským generálním konzulem a krátce poté se stal mexickým konzulem. V roce 1909 se Jellinek stáhl z automobilového průmyslu a věnoval se svým povinnostem jako vedoucí rakousko-uherského konzulátu v Monaku. Až do své smrti 21. ledna 1918 zůstal Emil Jellinek zaujatým pozorovatelem automobilového inženýrství.